19 آوریل 2024 - یک کارآزمایی جدید نشان می دهد که مدیریت سطح قند خون در نجات یافتگان از سکته پس از دریافت داروهای قوی حل کننده ی لخته ممکن است به آنها کمک کند تا از بحران سلامت خود نجات پیدا کنند.

محققان دریافتند افرادی که سطح قند خون بالایی دارند، پس از بازگشایی مجدد شریان های مسدود شده در مغز توسط داروهای ترمبولیتیک(حلال لخته)، بیشتر از خونریزی مغزی کشنده رنج می برند.این خطر به ویژه در بیماران مسن با سکته های مغزی شدیدتر بالا بود.

سرپرست تیم تحقیق دکتر اندرو ساوترلند، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه بهداشت ویرجینیا، گفت: «این داده‌ها نشان می‌دهد که تمرکز و تحقیقات بیشتری بر روی مدیریت قند خون بالا در درمان بیماران سکته مغزی، به‌ویژه آنهایی که در معرض خطر بالاتر و سکته‌های مغزی شدیدتر هستند، مورد نیاز است».

برای این مطالعه، محققان داده‌های یک کارآزمایی بالینی را با بیش از 1100 نفر تجزیه و تحلیل کردند که 63 درصد از آنها تحت درمان با داروهای ترمبولیتیک قرار گرفتند. از هر پنج بیمار، چهار نفر مبتلا به دیابت نوع 2 بودند. حدود نیمی از افرادی که درمان ترمبولیتیک را دریافت کردند، به‌طور تصادفی پس از آن تحت درمان فشرده با انسولین قرار گرفتند تا به‌طور تهاجمی سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

به گفته ی محققان، به طور کلی، قند خون بالا پس از درمان ترمبولیتیک با خطر بیشتر خونریزی مغزی مرتبط است و هر 10 درصد افزایش میانگین قند خون، احتمال خونریزی مغزی را 8 درصد افزایش می دهد.

علاوه بر این، نتایج نشان می‌دهد بیمارانی که پس از دریافت درمان ترمبولیتیک زودتر به سطح قند خون پایین‌تری می‌رسند، معمولاً وضعیت بهتری دارند.

با این حال، به گفته ی محققان، درمان با انسولین خاص مورد استفاده در این کارآزمایی تفاوت قابل توجهی در خطر خونریزی مغزی ایجاد نکرد.

مطالعه جدید در 16 آوریل در مجله Neurology منتشر شد.

به گفته ی محققان، اگرچه درمان با انسولین مؤثر نبود، اما نتایج اهمیت مدیریت سطح قند خون را برجسته می‌کند.

دکتر ساوترلند گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که بیماران می‌توانند برای کاهش خطر سکته مغزی، به ویژه در میان دیابتی‌ها انجام دهند، مراجعه و مشورت با پزشکان و اتخاذ شیوه ی زندگی مناسب برای مدیریت قند خونشان است».

به گفته ی دکتر ساوترلند، تحقیقات بیشتری در مورد بهترین روش‌های مدیریت قند خون بیمار پس از درمان ترمبولیتیک، به ویژه برای افرادی که دچار سکته مغزی شدید شده‌اند، مورد نیاز است.

دکتر ساوترلند گفت: "ما امیدواریم که این نتایج به کارآزمایی‌های بالینی آینده کمک کند که در مورد درمان قند خون در بیماران با خطر بالاتر با سکته‌های مغزی شدیدتر، به‌ویژه آنهایی که تحت درمان با داروهای از بین برنده ی لخته ی خون هستند، کمک کند."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-blood-sugar-key-health.html